Renault Logan and unspoken!

رنو لوگان ( L90) و ناگفته ها

تاریخچه L90

خودروی لوگان L90 که مشترکاً توسط رنو فرانسه و کمپانی رومانیایی وابسته به آن داچیا (Dacia) تولید می‌گردد.

پروژه طراحی و تولید لوگان-L90 که پروژه آن (x-90) نامیده می‌شد به سال ۱۹۹۹ میلادی, یعنی درست یک سال

پس از آنکه رنو با خرید این شرکت, کنترل آن را بعهده گرفت باز می‌گردد. در طی آن سال آقای

«ژاک شیراک» (Jscques Chirac) رئیس جمهور فرانسه, سفری به روسیه که طی آن آقای

«لوئیس شوایتزر» (Louis Schweitzer) مدیر اجرایی کمپانی رنو نیز ایشان را همراهی می‌کردند,

آقای شوایتزر بیان داشتند که در سفر خود به روسیه مشاهده کردند که خودرو‌های ۶۰۰۰ یورویی

«لادا» در روسیه به خوبی فروش می‌روند اما خودرو‌های ۱۲۰۰۰ یورویی «Renault» برای فروش

با مشکل رو به رو بود. ایشان در آن زمان ابراز داشتند «این قابل قبول نیست که بگوییم پیشرفت‌های

مهندسی و فناوری جدید، مانعی در راه ساختن یک خودروی خوب و مناسب و ارزان قیمت ۶۰۰۰ یورویی

هستند!». (یعنی به اعتقاد ایشان هنوز هم می‌توان با فناوری‌های امروزی خودرویی ساخت که  هم پیشرفته باشد

و هم ارزان قیمت!) البته وی بعد‌ها این هدف گذاری خود را تغییر داد و آن را به ۵۰۰۰ یورو رساند.

وی می‌گوید: “من ویژگی‌های چنین خودرویی را در سه واژه خلاصه کردم : به روز و جدید، قابل اطمینان و ارزان قیمت”.

renault_sandero_562931749-1  رنو لوگان و ناگفته ها Renault Sandero 562931749 1

در حال حاضر در رومانی این خودرو L90 کمتر از ۶۰۰۰ یورو به فروش می‌رسد

ولی بسته به میزان تجهیزات مازاد یا درخواستی، قیمت آن به ۸۵۰۰ یورو نیز میرسد.

البته رنو از ابتدای امر هیچ برنامه و هدفی برای فروش این مدل در بازار‌های اروپای غرب

نداشت ولی در حال حاضر مدل ویژه این خودرو برای فروش در بازار این کشور‌ها به

قیمت تقریبی ده هزار یورو آماده گردید. در واقع این خودروی ارزان برای عرضه در

بازار‌های کشور‌های در حال توسعه که با رشد جمعیت روبه رو میباشند

و مردم از توان خرید کمتری برخوردار هستند، در نظر گرفته شده بود.

تندر کلا در سه تیپ و هفت مدل عرضه میگردد.رنو لوگان یا داچیا

لوگان L90 هم اکنون در کشور‌های، سوریه ، مراکش، کروواسی،

لهستان ، لبنان ، جمهوری چک، اوکراین ، اسنووانی نیز به فروش می‌رسد

مدل راست فرمان این اتومبیل نیز در هلند با نام «ماهیندرا» (Mahindra) تولید می‌شود.

لوگان از پایه و مبنای تولید (Platform) نسل سوم رنو کلیو، مودوس و نیسان میکرا بهره گرفته است.

این خودرو از یک خودروی پیشرفته رنو یه میزان ۵۰% قطعات کمتری داشته

و از تجهیزات الکترونیکی بسیار کمتری در آن استفاده شده است.

این خاصیت تولید آن را ارزانتر نموده و تعمیرات و نگهداری آن را نیز راحت‌تر می‌نماید.

به همین دلیل مانند بسیاری از خودرو‌ها با قیمتی ارزان، برای کاستن لرزش و سرو صدای اتاق،

صدای موتور و و صدای زوزه و وزش باد در سرعات‌های بالا (آیرودینامیک

چندان کاری بر روی آن انجام نشده است. البته کارشناسان و مهندسان

رنو برای طراحی این خودرو بسیاری از ویژگی‌های کشور‌های در حال توسعه را در نظر گرفته‌اند.

از اینرو, لوگان L90 به خودرویی تبدیل شده است که دارای فنر بندی نرم و راحت برای عبور از خیابان‌ها و جاده‌های ناصاف و پر از دست‌انداز این گونه کشور‌ها بوده، موتور آن برای استفاده از بنزین‌های با کیفیت پایین طراحی شده و عملکرد سیستم تهویه و کولر آن نیز به گونه ای است تا در درجه حرارت و گرمای بالای هوای کشور‌های آفریقایی و خاور میانه به خوبی کار کند.

 

 ساختار ایمنی:

رنو لوگان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ در آزمایش‌های تصادف «برنامه اروپایی ارزشیابی خودرو‌های جدید» معروف به (EuroNCAP)، تنها توانست امتیاز سه ستاره از پنج ستاره ممکن را در برخورد‌های از رو به رو بدست آورد که از بسیاری از خودرو‌های مدرن و پیشرفته امروزی پایین‌تر است. در جولای همان سال، کلوپ همگانی اتومبیل آلمان (ADAC) که در سال ۱۹۰۳ تاسیس شده و با بیش از ۱۵ میلیون عضو بزرگترین کلوپ اتومبیل در آلمان و اروپا به شمار می‌آید، آزمایشی را برای سنجش فابلیت‌های حرکتی و کنترل، هدایت و فرمان پذیری رنو لوگان انجام داد که طی آن، این خودرو با گردش ناگهانی فرمان در سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت واژگون شد و در اثر این واژگونی، ستون جلوی آن تاب برداشت! جالب آنه در بین چند اتومبیل سواری در‌اندازه‌های مشابه، تنها رنو لوگان بود که بر سقف خود فرود آمد و این زمانی بود که تاثیر فرمان پذیری در مواقع اضطراری را در این خودرو‌ها می‌سنجیدند.

dacia-logan-mcv-06  رنو لوگان و ناگفته ها dacia logan mcv 06

کارشناسان این کلوپ نداشتن سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESP=Electronic Stability Program) را دلیل اصلی بروز این حادثه دانستند اما یکی از سخنگویان کلوپ مذکور در اینباره بیان داشت: «هیچ کدام از اتومبیل‌هایی که در گذشته توسط این کلوپ مورد آزمایش قرار گرفته بودند، حتی بدون داشتن سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP نیز چپ نکردند و بدترین وضعیتی که برای آنها پیش آمد این بود که منحرف شده و سر خوردند» در این حادثه بیش از هر چیز، تاب خوردن ستون جلوی لوگان مسئولان این کلوپ را نگران ساخت زیرا تاب برداشتن ستون جلوی این خودرو در یک حادثه معمولی نشان می‌دهد که در صورت بروز یک حادثه جدی و شدید، احتمال آسیب دیدگی و خطر جانی سرنشینان افزایش می‌یابد. این آزمایش چند ماه بعد دوباره با یک خودروی دیگر از همان نوع تکرار شد اما نتایج این آزمایش این بار کاملا متفاوت با دفعه پیش بود. نتیجه این آزمایش که در نهم دسامبر همان سال منتشر گردید نشان می‌دهد که دلیل واژگونی خودروی اول در آزمایش پیش، لاستیک نامناسبی بوده است که به دلیل پنچر شدن یکی از چرخ‌ها در طول آزمایش، تعویض گردیده بود نه طراحی نا مناسب خودرو. (از این حادثه می‌توان به میزان تاثیر گذاری و اهمیت لاستیک‌ها در ایمنی و فرمان پذیری و هدایت خودرو‌ها که متاسفانه بسیاری در ایران نسبت به آن کاملا ناآگاه و بی توجه هستند پی برد). البته سخنگوی شرکت رنو نیز درباره این حادثه اظهار داشته بود که رنو لوگان قبلا دو بار آزمایش‌های کلوپ همگانی اتومبیل‌های آلمان را پشت سر گذاشته و واژگونی آن در طول انجام یکی از آزمایش‌ها نیز امری استثنایی بوده است. اگرچه گفته‌های سخنگوی شرکت رنو در اینباره درست بود اما ایشان هیچ گاه توضیح ندادند که چرا ستون جلوی این خودرو در این حادثه معمولی تاب برداشت!

 

در آزمایشی دیگر، یک نشریه معتبر خودروی آلمانی به نام «اتوبیلد» (Autobild)، میزان ایمنی یک دستگاه فولکس واگن گلف پنج سال کار کرده را با یک دستگاه خودروی رنو لوگان نو در تصادفات ارزیابی و مقایسه نمود. نتایج ارزیابی و آزمایش‌های این نشریه نشان داد که ایمنی یک خودروی گلف پنج سال کار کرده در تصادف‌ها تقریبا از همه نظر، از یک خودروی رنو لوگان نو بیشتر است! البته به اعتقاد سخنگوی شرکت رنو، داچیا لوگان نیز می‌تواند با کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین کناری و سیستم ترمز ضد قفل ABS، ایمنی قابل مقایسه یا حتی بیشتری را نسبت به سایر خودروهای هم‌اندازه و هم قیمت خود ارائه نماید.

mahindra-renault-logan-price-india-logan-price-in_2  رنو لوگان و ناگفته ها mahindra renault logan price india logan price in 2

نتایج ارزیابی آزمایش‌های تصادف رنو لوگان در برنامه اروپایی ارزشیابی خودرو‌های جدید EuroNCAP :

  • رتبه حفاضت از سرنشینان بالغ و برزگسال با کیسه‌های هوای ایمنی: سه ستاره از پنج ستاره
  • رتبه حفاظت از عابران پیاده در هنگام تصادف : یک ستاره از پنج ستاره
  • میزان ایمنی در تصادفات از رو به رو : ۵۰ %
  • میزان ایمنی در تصادفات از پهلو‌ها: ۶۱ %
  • میزان ایمنی عابران پیاده در برخورد با خودرو : ۱۴ %
  • میزان ایمنی کودکان با صندلی‌های ایمنی ویژه کودکان : ۶۳ %

 

سخن آخر :

با توجه به آمار بسیار بالا و نگران کننده حوادث و سوانح رانندگی در ایران و سطح ایمنی نه چندان بالای خودروی لوگان در تصادفات از رو‌به‌رو به ویژه بدون تجهیزات ایمنی تکمیلی همچون کیسه‌های هوای ایمنی و همچنین برخورد با عابران پیاده که به گذارش برنامه اروپایی ارزشیابی خودرو‌های جدید، سپر جلو، کاپوت و لبه آن در هنگام برخورد با عابر پیاده هیچ گونه ایمنی را برای کاهش خطرات و جراحات وارد بر شخص در بر ندارد از یک طرف و نبود فرهنگ ایمنی درست و رعایت نکردن قوانین ومقررات راهنمایی و رانندگی که سبب می‌گردد تا رانندگان ایرانی همواره در حال انجام مسابفات رالی و ویراژ دادن در خیابان‌ها و بزرگ راه‌ها و تغییر مسیر ناگهانی باشند. شایسته است مسئولان و همچنین  متولیان و مدیران صنایع خودروسازی کشور دست کم بکوشند تا از تولید و فروش این خودرو بدون تجهیزات و سیستم‌های ایمنی تکمیلی مانند کیسه‌های هوای ایمنی و ترمز ضد قفل خودداری کرده و نسبت به بالا بردن ضریب ایمنی این خودرو در مدل‌های تولیدی داخل کشور اقدام نمایند.

سایر ویژگی‌های فنی رنو لوگان

renault-logan-specification-table  رنو لوگان و ناگفته ها renault logan specification

تمام حقوق محفوظ و متعلق به وب سايت پارسیان صنعت خودرو کرم بین میباشد logo-samandehi